نظارت بر موقوفات خوشاب همچنان از راه دور!

10 سال از صدور مجوز تاسیس نمایندگی اداره اوقاف و امور خیریه خوشاب گذشته، اما این نمایندگی هنوز مستقر نشده و همچنان زیر نظر اداره اوقاف سبزوار است

نویسنده:

مترجم:

    نمایی از بقعه متبرکه امامزاده حیدر شهرستان خوشاب- عکس : روابط عمومی اداره میراث فرهنگی استان​​​​​​​علی اکبر ملکی- در حالی که حدود ۱۴ سال از شهرستان شدن خوشاب می گذرد، اما مسئولان شهرستان به رغم پیگیری های مکرر از استان، هیچ وقت نتوانستند نمایندگی برخی ادارات دولتی در خوشاب نظیر اداره اوقاف و امور خیریه را مستقر کنند. حجت‌الاسلام مرتضی تیجانی امام جمعه خوشاب در هفته وقف امسال در خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد از استقرار نیافتن نمایندگی اداره اوقاف در خوشاب گفت: نه تنها نمایندگی اوقاف مستقر نشده بلکه حتی احکام چهار امین موقوفات شهرستان را نیز حدود یک سال است که اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار صادر نکرده ‌است. نبود نمایندگی اوقاف در خوشاب موجب شده که نظارت خوبی بر موقوفات این شهرستان صورت نگیرد. اداره اوقاف سبزوار نیز که مسئولیت نظارت بر موقوفات خوشاب را بر عهده دارد با توجه به حجم کار بالایی که دارد، عملا نمی‌تواند نظارت دقیقی بر آنان داشته باشد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار با بیان این که صرفا با دادن یک کپی شناسنامه کسی امین موقوفات نمی شود، در پاسخ به انتقاد امام جمعه شهرستان خوشاب گفت: حدود یک سال قبل چهار نفر از شهرستان خوشاب معرفی شدند ولی هیچ وقت برای مصاحبه و پیگیری ادامه کار مراجعه نکردند. حجت ‌الاسلام هادی حسین آبادی با بیان این که این افراد فکر می کردند با امین موقوفات شدن، استخدام اداره اوقاف خواهند شد، افزود: امین موقوفات در استخدام اداره اوقاف نیستند و حقوق شان از محل درآمد موقوفات پرداخت می‌شود که میزان آن در ماه های مختلف، متغیر است. وی تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده قرار شد این 4 فرد معرفی شده از خوشاب (برای تصدی امین موقوفات)، مجدد برای مصاحبه و گزینش به اداره اوقاف سبزوار مراجعه کنند که در صورت تایید صلاحیت آن ها، به عنوان امین موقوفات خوشاب معرفی خواهند شد.

صدور مجوز تاسیس نمایندگی اداره اوقاف خوشاب در 10 سال قبل
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار همچنین تصریح کرد: مجوز تاسیس نمایندگی اداره اوقاف و امور خیریه خوشاب، ۱۰ سال قبل صادر شده است. حال باید از مسئولان شهرستان خوشاب سوال کرد، چرا پیگیر گرفتن مجوز استخدام و جذب نیرو و استقرار این نمایندگی در این ۱۰ سال نشده‌اید؟ حجت ‌الاسلام حسین آبادی از دیگر مشکلات استقرار نیافتن نمایندگی اداره اوقاف در خوشاب را نبود مکانی برای استقرار آن دانست و افزود: تاکنون مسئولان شهرستان خوشاب مکانی برای استقرار این نمایندگی معرفی نکرده اند.
وی در پاسخ به چرایی پیگیری نشدن دریافت اجاره‌های ۱۰ ساله موقوفه مرحوم جوادی با ۶۰۰ هکتار زمین و ۷۲ ساعت آب گفت: از حدود ۶ ماه قبل که مسئولیت اداره اوقاف سبزوار را بر عهده گرفتم، تا کنون در این زمینه سه بار نامه نگاری و پیگیری داشته ام و حتی در این زمینه با مسئولان شهرستان خوشاب نیز جلسه گذاشته ام. رئیس اداره اوقاف سبزوار با تاکید بر این که موقوفه مرحوم جوادی متولی و وکیل دارد و اداره اوقاف فقط می تواند نظارت داشته باشد، اضافه کرد: به غیر از موقوفه مرحوم جوادی در خوشاب بیش از ۱۶ هزار موقوفه در سبزوار داریم که باید به کار آن ها نیز رسیدگی شود. حجت‌الاسلام حسین آبادی در پاسخ به مشکلات بقعه متبرکه امامزاده حیدر شهرستان خوشاب واقع در بلوک تکاب نیز گفت: این بقعه متبرکه هیئت امنایی اداره می شود و به دلیل موقعیت مکانی آن، امتیاز آب و برق ندارد و همچنین به دلیل دور بودن از روستا و شهر، مورد سرقت قرار می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: اداره اوقاف آمادگی دارد با معرفی یک نفر به عنوان خادم دایمی و استقرارش در محل و با کمک خیران و مسئولان شهرستان، مشکلات آن را حل کند.

کمبود نیروی انسانی در ادارات دولتی
بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم سبزوار، خوشاب، جوین، جغتای، ششتمد و داورزن در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: متاسفانه به دلیل صادر نشدن مجوز جذب نیرو در ادارات دولتی، حدود یک دهه است که ادارات دولتی با مشکل کمبود نیرو دست و پنجه نرم می کنند. وی با اظهار این که در برخی موارد با بازنشسته شدن نیروهای ادارات حتی امکان‌تامین نیروی جایگزین آنان نیز وجود ندارد، افزود: کمبود نیروی انسانی در ادارات دولتی یکی از مشکلات ‌اصلی دولت چهاردهم ‌است که باید فکری اساسی برای آن شود. 
10 شماره آخر