گردن کشی قیمتی مرغ در بازار!

افزایش بدون مصوبه قیمت مرغ در مشهد طی یک ماه گذشته گلایه مردم را در پی داشته اما در این بین کسی گران فروشی این کالای اساسی را گردن نمی گیرد

نویسنده:

مترجم:

محمد مهدی هاشمی/ مطابق رصدهای میدانی صورت گرفته در سه هفته گذشته، قیمت مرغ در بازار مشهد نوسانات شدیدی را تجربه کرده است به طوری که قیمت هر کیلو مرغ در هفته گذشته تا کیلویی ۹۸ هزارتومان هم رسیده بود. متاسفانه کلاف سردرگم قیمت مرغ مثل همیشه پیچ در پیچ و به هم ریخته است و عملا هیچ کدام از متولیان تولید، عرضه و نظارت در این حوزه نه تنها پاسخ قانع کننده ای برای این نوسانات ندارند بلکه گاه گفته های برخی از آن ها با واقعیت موجود در بازار تضاد هم دارد. با تمام این اوصاف در این گزارش قیمت مرغ را به صورت میدانی در تاریخ ۲۱ مهر بررسی و مشاهدات و گلایه های مردم در این زمینه را از مسئولان پیگیری کردیم.

قیمت مصوب جدید!
وارد مغازه که می شوم عدد ۹۰ هزارتومان مقابل نام مرغ روی تابلوی قیمت ها نظرم را به خود جلب می کند. برای اطمینان قیمت مرغ را که از فروشنده می پرسم با پاسخ مورد انتظار کیلویی ۹۰ هزارتومان مواجه می شوم. علت گران بودن قیمت ها را در مقایسه با قیمت مصوب کیلویی 73 هزار تومان می پرسم که فروشنده در پاسخ به من می گوید: همین قیمت مصوب جدید است. مرغ در هفته گذشته تا کیلویی ۹۸ هزارتومان هم رسیده بوده و این قیمت جدید مصوب است که تازه ارزان هم شده! در حدود 6 فروشگاهی که در یکی از مهم ترین بازارهای پروتئینی مشهد بررسی می کنم، وضع تقریبا همین است! قیمت قطعه بندی ها هم قابل توجه است؛ قیمت هرکیلو ران مرغ 82 هزارتومان، سینه مرغ کیلویی 135 هزارتومان و شنیسل را کیلویی 175 هزارتومان اعلام می کنند. به پرس و جو در بازار ادامه می دهم و یکی یکی تابلوهای قیمت مغازه ها را از نظر می گذرانم، همگی مرغ را از کیلویی 88 تا 90 هزار تومان، ران مرغ را از 77 تا 90 هزارتومان، سینه مرغ را از 122 تا 140 هزارتومان و شنیسل را از 158 تا 172 هزارتومان قیمت می دهند.

افزایش جوجه ریزی نسبت به یک سال گذشته
این وضعیت را از مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی استان پیگیری می کنیم که وی درباره مقدار جوجه ریزی امسال به «خراسان رضوی» می گوید: از ابتدای سال تا ۲۰ مهر ۶۷ میلیون و دو هزار و ۹۹ قطعه، میزان جوجه ریزی ما بوده که نسبت به سال گذشته رشد هم داشته است. وی همچنین درباره قیمت مرغ زنده می گوید: در روزهای گذشته مقداری افزایش قیمت داشته و الان قیمت ها رو به کاهش است و قیمت مرغ زنده کیلویی 65 هزارتومان است. وقتی از رستمی درخصوص علت افزایش قیمت مرغ در بازار سوال می کنم، در پاسخ می گوید: با توجه به جوجه ریزی ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه ای در شهریور ماه که تولید مرغ آن در بازار منتهی به این روزها می شود، کمبودی در تولید نداریم و در بحث جوجه ریزی وضعیت خوبی داریم و در بحث بازار آمار را باید از بازرسی و اصناف دریافت کنید.

قیمت مصوب مرغ کیلویی 73 هزار تومان است!
مدیر بازرسی اصناف با اشاره به قیمت مصوب مرغ به «خراسان رضوی» می گوید: قیمت مصوب مرغ گرم تغییری نداشته و مطابق آخرین قیمت گذاری کشوری کیلویی ۷۳ هزارتومان است. وقتی می پرسم پس چگونه از ابتدای سال قیمت کیلویی ۸۵ هزارتومان بوده است، پاسخ می دهد: این قیمت ها ضمنی بوده است. وی با اشاره به بازرسی های صورت گرفته در این بخش می گوید: بررسی قیمت ها از کشتارگاه تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد، تحت نظر ماست. با توجه به بازرسی هایی که داشته ایم می دانیم که کشتارگاه، مرغ زنده را گران تر می خرد و در نتیجه این افزایش قیمت در بازار هم اتفاق می افتد. صیادی در پاسخ به این که بازرسی اصناف در قبال اختلاف قیمت ۱۷ هزارتومانی قیمت مصوب و قیمت بازار چه وظیفه ای دارد، پاسخ می دهد: بازرسی با یک سری تمهیدات و ملاحظه بیشتری انجام می شود تا کمبودی در بازار پیشامد نکند و بازار مدیریت شود. وی همچنین تصریح می کند که درخصوص افزایش قیمت مرغ زنده هم باید مراتب را از جهاد کشاورزی پیگیری کنید.

قیمت های مصوب مبنای کارشناسی ندارد!
علت افزایش قیمت را همچنین از سلحشور عضو انجمن صنفی مرغ گوشتی استان و رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد می پرسم که پاسخ می دهد: واقعا قیمت مرغ آن چنان افزایشی نداشته که فرض شود تولید کننده نفع آن را برده است، با توجه به این که قیمت ها واقعی نیست و مبنای کارشناسی ندارد و وزارت جهاد و ستاد تنظیم بازار کشور در صدد سرکوب قیمت ها هستند، با  اندک کاهشی در مقدار تولید، قیمت ها هم افزایش پیدا می کند و دولت می خواهد از جیب تولید کننده به مردم یارانه بدهد که نمی شود.

تولید گران تر از قیمت مصوب فروش!
وی می افزاید: چون هزینه تولید مرغ برای تولید کننده بیشتر از قیمت فروش است، این مسئله موجب کاهش تولید بوده است. قیمت تمام شده مرغ برای توزیع کننده کیلویی ۸۷۲۰۰ تومان است در صورتی که قانونی می توانند مرغ را کیلویی۸۱ هزارتومان بفروشند. وقتی از او درباره قیمت مصوب ۷۳ هزارتومانی می پرسم، می گوید: قیمتی که تعزیرات به ما اعلام کرده، کیلویی ۸۱ هزارتومان است و برخی اطلاعات غلط می دهند. وقتی کشتارگر مرغ زنده را کیلویی ۶۵ هزارتومان خریداری می کند و فقط ۳۰ درصد افت وزنی دارد و علاوه بر این هزینه دو نوبت حمل و نقل و بسته بندی و کشتار به قیمت مرغ زنده اضافه می شود، چگونه می شود که قیمت تمام شده ۸۷۲۰۰ تومانی را در بازار کیلویی ۸۱ هزارتومان فروخت؟
10 شماره آخر